Plánování a řízení výroby

Plánování výroby počítá se dvěma vstupy:

  1. výrobou pro zákazníky
  2. výrobou skladových zásob.

Výroba pro zákazníky znamená, že zákazník požaduje určité technické parametry a produkt se vyrábí na míru anebo produkt není na skladě a zákazník požaduje určité datum dodání.

Výroba na sklad naopak počítá s výrobou standardního produktu, který se jednotlivým zákazníkům distribuje ze skladu, pro zajištění minimální doby dodání.

Standardní výroba produktu prochází následujícími stavy:

Plán výroby zakázek.

Pro možnost zařazení produktu do výroby je potřeba mít vyplněnou produktovou kartu. Produktová karta obsahuje technické parametry produktu a také jednotlivé výrobní aktivity, které je potřeba vykonat.

Výrobní karta produkty - výrobní aktivity.

Jakmile vedoucí výroby ví, jaké produkty má výrábět, tak je potřeba sestavit výrobní plán. Pro správné nastavení výrobního plánu je potřeba vědět následující:

Pokud jsou definované vstupy výše, tak je potřeba rozvrhnout jednotlivé úlohy do správných šichet a dní tak, aby se zakázky stihly dodat včas dle požadavků zákazníka. Standardně se pro plánování používají týdenní14ti denní výrobní plány, ovšem závisí to od náročnosti produktů.

Výrobní plán v jednotlivých odděleních výroby.

Během plnění výrobního plánu je potřeba si nadefinovat výrobní kontroly, které říkají, zda výroba probíhá v pořádku. Standardně se používají kontroly vstupního materiálu, výstupní technická kontrola anebo kontrola kvality při naskladnění.

Pokud všechny výrobní kontroly projdou, tak je možné přesunout produkt do stavu hotové a logistik začne s plánováním dopravy. Případně si skladník převezme produkt do skladu.

Vyzkoušejte Free Trial